Een eerste sluitingsweek zit er alweer bijna op. Een week vol ongeloof en spanning. Nadat we zondagavond het bericht kregen dat we moesten sluiten, overheerste eerst de emotie. Vragen als bv. waarom nu, binnen een half uur, en niet morgen, kwamen naar boven. Heel veel eten was al voorbereid, zonde…. Uiteraard begrijpen we heel goed dit besluit!
Na een kort beraad zijn we met zijn allen de koelingen gaan leegruimen. Koelkasten schoonmaken en uit. Zoveel mogelijk kosten besparen. Het keukenteam heeft voor overgebleven producten, met het oog op voedselverspilling nog mooie oplossingen bedacht. Het bedrijf klaarmaken voor een lange sluiting. In de geschiedenis van 58 jaar ’t Fortuin zijn we ooit 5 dagen achtereen dicht geweest, eerder nooit! Op zondagavond 19.00 uur kwam er controle van de politie. Waren we wel echt dicht! Sommige mensen vonden dit wat resoluut. Wij denken daar anders over. Het zegt iets over de situatie: zeer ernstig, en neem dan ook je verantwoording! Na een aantal uren waren we klaar. Een korte, gelaten borrel sloot de dag af.
Op maandag zijn we met een klein team gestart aan de nieuwe week. Vanwege veel onduidelijkheden weet je niet goed waar te beginnen. Eerst een lange lijst van gasten bellen of mailen. Hoe verdrietig is het als je bruiloft, verjaardag, personeelsfeest, etentje niet door mag gaan. Je leeft er zo naar toe! Heel veel respect en een oprecht bedankt voor deze gasten die zo met ons meedenken. Vele data werden als snel verzet. Wat luchtte dat al op! Op maandagavond werd er bekend gemaakt dat er tal van hulpmaatregelingen worden getroffen voor o.a. werknemers en ondernemers. Om daarvoor in aanmerking te komen dienen er tal van aanvragen te worden gedaan. Dit is een behoorlijke klus, gezien de overheid ook nog niet alles voor elkaar heeft. Stof waarin je nooit duikt en die voor een gemiddelde ondernemer best pittig is. Het geeft voor nu nog veel onduidelijkheid, maar we zijn mede namens ons kantoorteam goed op weg!
We hebben een mooi gezond familiebedrijf, maar bovenal een prachtig team van medewerkers en zij verdienen het om voor te vechten. Salarissen moeten doorbetaald worden! Ondanks deze vechtlust bekruipt je uiteraard wel af en toe een angstig gevoel, omdat niemand weet hoe lang dit gaat duren. Voor nu werken we aan een nieuwe menukaart. Welke we gaan draaien zodra we weer open mogen.
Er worden nieuwe arrangementen gemaakt, plannen uitgewerkt voor nieuwe kansen etc. Afgelopen week zijn er tal van initiatieven bij div. horecabedrijven ontstaan m.b.t. maaltijdbezorging en afhaalmogelijkheden. Het is bij ons op dit moment een bewuste keuze dit niet te doen. Het aanbod in de omgeving is groot en wij vragen ons af of we de service en kwaliteit kunnen waarborgen die mensen van ons gewend zijn. Ook vinden wij de gezondheid van de medewerkers op dit moment belangrijker. Op afstand werken in de keuken valt in ons bedrijf niet mee.
Afgelopen week kregen we ook de vraag of mensen ons konden helpen. Het bestellen van cadeaubonnen zou een hele mooi optie zijn. Dit is mogelijk voor ieder gewenst bedrag. We kunnen de bon bv. digitaal toezenden na betaling via een tikkie. Ook kunnen we deze eventueel afleveren.
Bestellen van de cadeaubonnen kan via het contactformulier van onze website!
Of heeft u misschien iets te vieren!? Wij reserveren graag een datum voor uw verjaardag, bruiloft, reünie, personeelsfeest, etentje, brunch, lunch etc. in onze agenda. Voor dit jaar of al voor volgend jaar. Het geeft ons en het team een bepaalde zekerheid in deze spannende tijd.
Zelf als gezin maken we het goed. Zijn allemaal gezond. We proberen elkaar te vermaken met puzzelen, klussen in huis, darten, koken, bakken, wandelen etc. en doen de boodschappen voor oudere familieleden. Nemen onze verantwoordelijkheden en blijven veel thuis. Uiteraard word er ook hier aan school gewerkt, wat soms net als bij ieder ander gezin vast voor uitdaging zorgt. Wij hebben doorgaans een druk leven en het is ontzettend vreemd om nu zo weinig te doen. Afgelopen weekend hadden we voor het eerst in 20 jaar (m.u.v. de vakanties) een vrij weekend. We hebben er maar om gelachen en het beste ervan gemaakt!
We willen iedereen die aan ons denkt door middel van berichtjes via app, mail etc. heel erg bedanken. Erg lief! Ook staan we even stil bij zoveel andere mooie bedrijven die net als ons in deze onzekere situatie zijn beland. Wij wensen ook hen veel wijsheid en positiviteit!
Een gezonde groet van Frank en Karin Bot.