Tessa (25) is in 2016 de grote belofte voor de internationale top van het wielrennen, totdat zij ernstig gewond raakt tijdens een trainingsrit in de Ardennen, een vrachtautochauffeur zag haar over het hoofd.Weg toekomst van de nationale kampioene bij de beloften? Nou, dan ken je de kracht en het doorzettingsvermogen van onze dorpsgenote niet. Na een lang traject van herstel en veel trainen rijgt zij de ene overwinning weer aan de andere. Een verbluffende carrière.
Alle regionale en landelijke dagbladen schrijven over haar successen van het afgelopen jaar. Nederlands kampioen mountainbike, Europees kampioen strandrace, drie wereldbekeroverwinningen op gravel, winnaar van het klassement NL-gravelseries en tal van andere wedstrijden.
Hoe kijkt zij er zelf op terug? “Het is bizar. Ik heb dit na mijn ongeluk nooit durven dromen. En ook nog in verschillende disciplines, heel mooi is dat voor mij. Een strandrace is weer heel iets anders dan andere takken van het wielrennen. Ik fiets daarnaast ook nog op de weg, maar dat doe ik vooral als training.”
Na al die overwinningen rijst de vraag wat haar mooiste is geweest. “Dat is moeilijk te zeggen. Nederlands en Europees kampioen zijn natuurlijk erg mooi, maar qua race vond ik de wereldbekerwedstrijd op gravel in Houffalize in de Ardennen de mooiste. Het was een zwaar technisch parcours over 110 kilometer met 1500 hoogtemeters. Ik reed op grote achterstand, bij de verzorgingspost, dertig kilometer voor de finish, op meer dan drie minuten. Met nog twee rensters lukte het om in het zicht van de koploopster te komen. Ik zag dat zij helemaal stuk was. Op een helling van 20% kon ik haar met een grote krachtinspanning inhalen en als eerste over de streep gaan.”
Het gravelracen spreekt Tessa het meest aan. De uit Amerika overgewaaide sport gaat over verschillende soorten wegen. Zandwegen, bospaden, alles wat maar onverhard is, stukje normale weg, een beetje tussen veldrijden en mountainbiken in, vaak heel technisch. “Gravellen is de perfecte combinatie van alle fietsdisciplines, kriskras door landelijk gebied, spectaculair en spannend. Je bent lekker in de natuur. Gravellen is een zware discipline, maar echt geweldig om te doen.”
Al die titels op diverse terreinen. Maar het zit ook wel eens tegen. Tijdens het eerste wereldkampioenschap gravelrace in Italië startte zij als een van de favorieten, maar kwam het niet tot het podium. “De eerste 100 kilometer ging heel goed. Ik kwam als eerste langs bij familie en vrienden, die een prachtig spandoek hadden gemaakt. Echt kippenvel was dat. Veertig kilometer voor de finish pakte ik iets te vroeg voor de post een bidon aan. Dat mag bij de wereldbeker wel, maar niet bij het WK. Het stond trouwens niet in de reglementen. Ik kreeg het onjuist aanpakken tijdens de wedstrijd door. Ik ging verder, omdat ik het niet terecht vond. Een dertiende plaats, maar daarna uit de uitslag gehaald. Ik was teleurgesteld.”
Een kleine teleurstelling bij een ontzettend succesvol jaar. Dat hoort er ook bij. “Ja, dat is zo. In 2023 ga ik er weer voor. Ik wil minder gaan werken om nog meer te trainen voor dat extra zetje. Ik wil excelleren bij de wereldbekerwedstrijden op gravel. En natuurlijk wil ik weer meedoen aan de verschillende kampioenschappen. Ik ben veel onderweg. Ik heb het geluk dat ik goed word begeleid door mijn sponsor en team: Giant Liv Benelux offroad team. Er is altijd een verzorger/fysiotherapeut mee. Ook onder de teambegeleiding heb ik veel progressie geboekt en veel geleerd bij technische trainingen op de Posbank. Ik kan wel stellen, dat ik geheel hersteld ben. Dat had niemand verwacht, dat ik weer zo aan de top zou meedoen. Ik ook niet.”
Tessa heeft ook nog Holland Jersey als privésponsor. Naast het fietsen is Tessa beroepsmatig ook in het wielrennen actief als sportdiëtiste bij Cyclinglab en Topsport Amsterdam. Tessa is met haar bedrijf Total Body Concept als sportdiëtist, personal trainer en sportmasseur zelfstandig onderneemster.
Gerard Bot.