MEDEMBLIK – Het zal niet vandaag of morgen zover zijn dat supermarkten de deuren gaan sluiten maar uit cijfers van vakmedium Twinkle blijkt de online supermarkten een enorme groei kennen het afgelopen jaar. Zo is Albert Heijn zelfs met stip op plaats 3 van de grootste online-verkopers in Nederland terecht gekomen.

Ook supermarktketen Jumbo komt voor in de top 10, op plaats 8 vinden wij deze terug met online supermarkt Picnic valt daar net buiten met een 11e plaats.

De supermarkten zien de omzetten die zij online maken ook explosief toenemen, Albert Heijn draaide afgelopen jaar een omzet van ruim 560 miljoen euro en dat zal dit jaar nog verder gaan toenemen. De grootste online-verkopers in Nederland zijn op plek 1 Bol.com met een omzet van 1.6 miljard euro en Coolblue met een omzet van 1 miljard euro, Albert Heijn volgt dus nog op ruime afstand.

Wijnand Jongen van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org zegt tegen RTLz: “Online supermarkten staan aan het begin van een online curve. De verwachting is dat die stijgt, omdat consumenten de keuze willen hebben. Dus in de supermarkt om de hoek wat halen of online bestellen, of een combinatie dus online bestellen maar in de winkel ophalen. Die combinatie dat neemt exponentiële mate toe.

In het eerste half jaar van 2019 is de omzet van de online-supermarkten gestegen tot 12.5 miljard euro, 9% meer dan in het eerste helft van 2018. Voor dit jaar gaat Thuiswinkel.org uit van een omzet van ruim 26 miljard euro

 

Bron: Medemblik Actueel

Vorig artikelVarkentjes aaien met peuterspeelgroep Pippeloentje!
Volgend artikelOpen monumentendagen in de molen met mooie muziek