Alles en iedereen in het bedrijfsleven schaalt op en dijt uit. Dat hoort erbij als je succesvol wilt zijn en blijven. Maar hoe zit het dan met het persoonlijke contact? Raken wij niet steeds meer van elkaar én van onszelf verwijderd als we bij steeds grotere concerns moeten aankloppen? We spreken erover met Frank Ooteman en Marieke Droog van Quintes Verzekeringen en Risicobeheer. Zij doen het anders en groeien juist door klein te blijven.

“De tendens is dat veel bedrijven opschalen en ja, ook wij worden groter. Maar wij worden groter door klein te blijven en dat is uniek”, vertellen Frank Ooteman (58) en Marieke Droog (54), directie bij Quintes in Zwaagdijk.

Dat mag je even uitleggen.

“Al in 2013 sloten wij als verzekeringskantoor aan bij Quintes. Een sterke en solide partij die ons en daarmee onze relaties de slagkracht geeft die de huidige verzekeringsmarkt vraagt. Zonder onze eigen regionale identiteit te verliezen en eenheidsworst te bieden. Elke Quintes vestiging is uniek en spreekt de taal van de mensen binnen de eigen regio. We kennen de cultuur, werken vanuit ons eigen kantoor en met ons eigen team. Het lijkt voor de buitenwereld alsof de Quintes organisatie alleen maar groter en logger wordt, maar als regionaal kantoor blijven we juist compact en persoonlijk bereikbaar. Als je ons belt krijg je geen menu met druk 1 voor dit en 2 voor dat. Al onze medewerkers in de buitendienst  zijn direct op een eigen 06-nummer te bereiken. We houden van korte lijnen, zijn ook

’s avonds en in het weekend bereikbaar en zouden ook niet anders willen.”

Waarom dan toch deze aansluiting bij Quintes?

“Het stelt ons in staat om bepaalde backoffice activiteiten zoals administratie, het voldoen aan wet- en regelgeving te centraliseren en de inkoop van verzekeringen te verzorgen. Het hoofdkantoor checkt alle wet- en regelgeving, toetst juridisch en zorgt dat al deze documentatie op orde is. Dat scheelt ons tijd en energie, die we beter aan onze relaties kunnen besteden. Niet voor niets is ons motto: streven naar tevreden totaalrelaties voor de lange termijn. We zijn ontzettend trots op onze relaties en koesteren de warme band die we met hen hebben, vaak al generaties lang.

Groter worden om klein te kunnen blijven dus?

“Dat klinkt tegenstrijdig, maar klopt zeker. In Nederland zie je de markt verkrappen; er zijn binnen verzekeringsland drie conglomeraten. Het mag niet zo zijn dat zij alles voor iedereen bepalen en kleinere partijen onder de voet lopen. Doordat wij onderdeel zijn van de Quintes groep gaan deuren makkelijker voor ons open en kunnen we onszelf meten met de groten, ook internationaal. Het maakt ons vrijer en stelt ons beter in staat om creatieve oplossingen te blijven vinden. We kunnen een vuist maken richting de grote verzekeraars om onder andere een betere tariefstelling en gunstigere voorwaarden af te dwingen. Tegelijkertijd behouden wij ons regionale karakter en leven wij onze kernwaarden na: persoonlijk, betrokken en deskundig.”

Dat klinkt mooi, maar hoe geven jullie invulling aan deze begrippen?

“Onze klanten komen bij ons in een warm bad vol kennis en ervaring, waar nog hart is voor de mensen en we het vuur voor hen uit de sloffen lopen. Als dienstverlener staan wij in dienst van. Dat betekent dat we dichtbij blijven en de klanten goed leren kennen. We hebben de ondernemers, mkb’ers en particulieren nodig. Je kunt nog zo’n goed verhaal hebben, maar ze moeten het je wel gunnen. Zeker in West-Friesland werkt dat zo. Als je je stinkende best doet, geen knollen voor citroenen verkoopt, korte lijnen houdt en doet wat je belooft, dan zit het goed. We vertellen het én laten het zien.” 

 

Een groot klein advieskantoor met een sociaal hart?

“Het sociale aspect speelt een grote rol. Zeker in deze tijd van toenemende digitalisering is het belangrijk om je gezicht te laten zien. Met name voor oudere mensen is het best een uitdaging. Dat is een vergeten groep. Die moet je ook helpen. Laatst liep een wat oudere veehouder vast in een online identificatieproces bij het openen van een bankrekening. Ik ben naar hem toe gegaan om het samen op te lossen. Hij blij, ik blij. Zo doen wij dat.” 

Jullie gaan voornamelijk naar de klanten toe?

“Ja, we bezoeken de bedrijven en komen bij de mensen thuis. We willen zien wat er speelt. En sommige dingen kun je niet op afstand doen. Bijvoorbeeld bij forse waterschade, autoschade door een ongeluk of een inbraak. Dat heeft grote impact, dan moet je er zijn. Al is het alleen maar zodat mensen even de spanning van zich af kunnen praten. Dan is het wel zo fijn dat wij dichtbij zitten en slechts een appje of belletje van hen verwijderd zijn.”

Zijn jullie ook zo betrokken binnen het eigen team?

“Zeker. We werken hier met een hecht team, waarbij sommigen al meer dan 30 jaar bij ons werken. Het voelt als één grote familie. Zo kunnen we makkelijk op een informele manier kennis uitwisselen en met elkaar klankborden. Het team is een combinatie van mensen die hier al tientallen jaren werken en jong talent. We kunnen elkaar opvangen en doen het echt samen. Iedereen is even belangrijk en ondergeschikt aan het collectief.”

Dat jullie deskundig zijn ligt voor de hand, hoe blijf je bij?

“Vanuit de Wet Financieel Toezicht krijgen we allemaal bijscholing. Elke twee maanden via actuele informatie in de mail en elke drie jaar doen we een examen waarvoor we moeten slagen. Naast die verplichting is het belangrijk is dat we ervoor openstaan om continue te verbeteren en bij te leren. Dat geldt ook op onze leeftijd. Als je dat niet meer hebt dan stomp je af. De wereld verandert voortdurend en de wetgeving ook dus we hebben de wijsheid nooit in pacht. Maar wat we niet weten, zoeken we wel voor je uit.” 

Jullie houden elkaar scherp?

“Binnen de maatschappelijke ratrace verandert er veel, maar er is altijd één constante factor en dat ben je zelf. Er doen zich situaties voor waarin niet alles is gedekt. Dan zeggen wij tegen elkaar: wees altijd eerlijk en oprecht en zorg dat je jezelf recht in de ogen kunt blijven kijken. Als je het maar netjes verwoordt, meedenkt en kijkt wat er vanuit een andere invalshoek nog wel mogelijk is.

In West-Friesland zijn we duidelijk en direct en dat stellen we van een ander ook zeer op prijs. Daarin merk je dat we dichtbij onze roots blijven. Juist omdat we een landelijke organisatie zijn merk je verschillen in mentaliteit en wij horen hier. Zonder ruis op de lijn, zonder kunstjes, maar door goed te luisteren en er voor elkaar te zijn. Dat is Quintes Zwaagdijk.” 

<IN KADER>

Over Quintes Verzekeren en Risicobeheer Zwaagdijk 

Frank Ooteman (58) en Marieke Droog (54) zijn beide directeur bij Quintes Zwaagdijk. Frank richt zich op de buitendienst en het relatiebeheer, Marieke op de werkvloer en beleidsmatige zaken. Met een hecht team van totaal 20 medewerkers verzorgen zij bedrijfsverzekeringen voor midden- en kleinbedrijf en particulieren, hypotheken, levensverzekeringen en pensioenen. Kortom: een allround advieskantoor voor alle financiele antwoorden! 

Korenmarkt 15

Zwaagdijk-Oost

0228-566 666

Vorig artikelOrgelconcerten in Werenfriduskerk
Volgend artikelUitjes op de Boerderij in de laatste weken van de zomer