Op 11 februari vindt de 9e editie van de Promobeurs plaats. Wat begon met een halve tennisbaan in de Dars is nu uitgegroeid tot een groots evenement in de volledige sporthal van De Dars. Toegankelijk voor iedereen en geschikt voor het hele gezin. We spraken Jan Rinkel en Pedro Weel over de organisatie.
De Promobeurs is een initiatief van de Ondernemersvereniging Wervershoof (OVW). Begin jaren ’90 kwam toenmalige voorzitter Ton Schouten met het idee iets extra’s te doen voor de ondernemers. Vanuit die insteek ontstond niet alleen de Promobeurs, maar ook het OVW-café en later OVW on Tour. ‘Mooie initiatieven die de ondernemersvereniging extra ‘body’ geven’, vertelt Pedro Weel. Samen met Jan Rinkel, penningmeester van het Promoteam, is hij sinds 1999 betrokken bij de beurs. Het wordt voor beide de 7e editie.
De klant bereiken
‘Ondernemers samenbrengen. Dat is de primaire doelstelling van het OVW. Van daaruit ontstaan mooie verbindingen en kun je elkaar informeren en enthousiasmeren. Maar dat is business to business, de klant wordt niet altijd bereikt. Juist daar biedt de Promobeurs een uitstekend platform voor.’
Zo’n 70 deelnemers
Op zondag 11 februari presenteren zo’n 70 ondernemers en verenigingen zich aan het publiek. Ook een groot aantal politieke partijen stelt zich voor, wat nu zeker interessant is met het zicht op de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Iedereen is welkom, jong en oud. Het zwaartepunt van de exposanten ligt in Wervershoof, maar er zijn ook deelnemers uit Onderdijk, Andijk, Zwaagdijk en elders uit West-Friesland. Ook het verenigingsleven zal ruimschoots vertegenwoordigd zijn.
Thema-indeling
Pedro: ‘Het wordt een dag vol interactie, demonstraties en workshops. Ook dit jaar werken we met een thematische indeling. Zo hebben we bijvoorbeeld een zorgstraat, politiek plein, kinderhoek en horecaplein. Op die manier kunnen ondernemers elkaar nog beter aanvullen en versterken.’
Symbolisch entreebedrag
‘Om het voor iedereen, ook voor de kleine bedrijven, behapbaar te houden, is de Promobeurs een driejaarlijks evenement. De laatste editie was in 2015. Zo blijft de investering haalbaar en kunnen we de ruimte eenvoudig vullen. Ook voor bezoekers blijft de beurs dan interessant. Voldoende herkenning én vernieuwing.
Van 11.00 uur tot 17.00 uur is de beurs toegankelijk voor het hele gezin. De entree bedraagt een symbolisch bedrag van € 1,00 per persoon. Voor kinderen beneden de 12 jaar is de toegang gratis.
Oppas en kindervertier
‘Voor kinderen is er van alles te beleven. Voor de allerkleinsten zijn er activiteiten in de kinderhoek. Grotere kinderen kunnen zich uitleven op de minikermis. Dat geeft de volwassen bezoekers wat meer ruimte om rustig alle stands te bekijken en een praatje te maken’, vertelt Jan Rinkel. Ook staat er mega sjoelbak van 8 meter!
Ondernemend bestuur
De beide heren zijn door de wol geverfd en kennen hun taken en verantwoordelijkheden. ‘Maar het organiseren doen wij niet alleen’, benadrukt Jan. Het Promobestuur bestaat uit 8 enthousiaste en ondernemende vrijwilligers. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen taak en inbreng. Samen met de deelnemers zetten zij een informeel en laagdrempelig evenement neer dat voor ieder wat wils biedt. ‘De Promobeurs is eigenlijk een soort huishoudbeurs. Van alles te zien, te beleven en uit te proberen. En het horecaplein zal weer een gezellige ontmoetingsplaats vormen.’
Het Promobestuur is nog volop bezig met de organisatie, maar u bent verzekerd van een programma dat staat als een huis. Als de beursvloer om 17.00 uur sluit kunt u nog gezellig napraten en netwerken. Graag tot ziens op 11 februari!
Voor meer informatie www.promowervershoof.nl