De laatste tijd is er een landelijke discussie gaande over de vakken in het Voortgezet Onderwijs. Wordt het geen tijd dat we die gaan herzien. Door de voortgang van het digitale tijdperk is er een schat aan kennis razendsnel voorhanden.
Denk maar aan het televisieprogramma waarbij 3 leken het met behulp van Internet opnemen tegen 3 artsen. Het resultaat is vaak verbluffend. Toch wordt daar in het onderwijs nog te weinig gebruik van gemaakt. Ook wat de vreemde talen betreft zijn er vraagtekens te plaatsen. Zijn Chinees en Spaans niet te verkiezen boven Duits en Frans? De vooruitgang in het bedrijfsleven gaat vele malen sneller dan in het onderwijs. Vaak wordt de vergelijking speedboot en trekschuit gebruikt in dit verband. We zien een kans! Waarom Bridge niet opnemen in het vakkenpakket. Daar komen zoveel vaardigheden bij te pas die in de breedte buitengewoon vakoverstijgend zijn. Bridge heeft te maken met kansberekening, analyseren, verantwoord keuzes maken, hoffelijkheid, agressiebeheersing, timemanagement, elementen van psychologie ( het ‘lezen’ van de tegenstander) coaching, niet in woord en gebaar ongenoegen kenbaar maken over het spel van de partner, maar complimenten geven waar dat kan en relativeren bij ongelukkige keuzes. De lijst met voordelen is bijna onuitputtelijk. Allemaal duidelijke voorbeelden van de waarde van een spel waar je een leven lang plezier aan kunt beleven. Daar hoef je geen onderwijscommissie voor in het leven te roepen of een brede maatschappelijke discussie te gaan voeren. Het is zonneklaar.
Voor diegenen die het onderwijs al lang achter zich hebben gelaten is er ook een mogelijkheid om Bridge te leren spelen. Want vanaf woensdag 20 september wordt er door BCAndijk in Sarto weer een bridgecursus voor beginners georganiseerd. In 12 lesavonden zal er een stevige basis worden gelegd om te kunnen spelen en alle bovengenoemde vaardigheden in praktijk te brengen (zie advertentie elders in dit blad).
Lolke Kooiman