Waar kunt u hulp bij gebruiken?
Elkaar helpen. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Zeker in een tijd als deze. Maar uitreiken en elkaar bereiken is nog niet zo eenvoudig. Niet iedereen durft zomaar hulp te vragen en mensen die willen helpen vinden hun doelgroep niet. Hoe brengen we vraag en aanbod bij elkaar? Deze vraag speelde al langere tijd bij Natalie Beerepoot-Schouten. Samen met Michiel Vlaar van De Schoof is zij op zoek naar helpende handen én naar de hulpvraag. Waar heeft u behoefte aan?
Steeds als ze een lekker prakkie over heeft, rijst bij haar dezelfde vraag: wie kan ik hier nu eens blij mee maken? Oudere mensen op de buurt? Zieke mensen? Eenzame mensen? Je weet niet wat er achter de voordeuren speelt en wilt mensen ook niet schofferen. Maar hoe weet ik dan wie er behoefte aan heeft? En is het niet juist hun vangnet, de mantelzorgers, die wel een beetje hulp kunnen gebruiken? Natalie ging op onderzoek uit.
Wehelpen.nl
“Ik stuitte op www.wehelpen.nl. Een prachtig online platform waar je hulp kunt vragen, aanbieden en organiseren. Dat wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden. Maar weet iedereen deze website wel te vinden? En niet iedereen heeft toegang tot online kanalen. Ik bedacht dat we dit kleinschalig, op lokaal niveau ook kunnen organiseren. In de groep ‘Je bent Wervershover als…’ zie ik al veel leuke initiatieven voorbij komen. Maar dan gaat het meestal om aanbod. Ik wil graag weten welke hulp nodig is.”
Duurzaam samenwerken
Ze ging in gesprek met Michiel Vlaar van Sociaal Cultureel Centrum De Schoof. Veel van wat zij daar aanbieden, ligt vanwege de maatregelen stil, maar veel faciliteiten kunnen nog steeds worden gebruikt. Michiel kan ook een en ander coördineren vanuit zijn positie.
Natalie: “Geweldig zoals hij het oppakt en ook de reacties van mensen die willen helpen is top! Maar nu zoeken we naar de mensen die onze hulp kunnen gebruiken en willen we graag weten waar behoefte aan is.
Het aanbod is divers, van het doen van een boodschap doen, de hond uitlaten, een spelletje, met de kinderen naar buiten om werkende ouders te ontlasten, een klusje in huis, de kliko’s aan de weg zetten, je laptop of gereedschap uitlenen, een paar keer in de week een maaltijd dat toch over is. Maar wat dacht je van hulp met de computer, bankzaken of social media? Hoe mooi is dat! Voor ons een klein gebaar waar een ander heel veel aan kan hebben.”
Coördinerende rol
Natalie houdt van mensen en van verbinden. Graag vervult zij een coördinerende rol bij het samenbrengen van vraag en aanbod. Mensen die al iets concreets hebben verwijst ze naar www.wehelpen.nl. Dat platform staat als een huis. Maar er blijven zo veel vragen verborgen die ze graag naar de oppervlakte brengt. Zo zijn er de mantelzorgers die zelf al zo veel zorgen. Juist zij kunnen zelf wel wat hulp gebruiken. Maar wellicht heb je hulp nodig om je aan te melden bij wehelpen.nl! “Wij zijn een groep enthousiaste vrijwilligers die van alles kunnen doen. Als we weten welke behoefte er ligt kunnen we concrete stappen maken. Deze hulpdienst mag als een olievlek door onze dorpen gaan. Een gezonde olievlek in dit geval.”
Durf te vragen
Natalie roept mensen op vooral te durven vragen. Doe dat via de website of in de Facebook groep ‘Je bent Wervershover als’. Of mail naar de Binding of doe een briefje in de brievenbus van De Schoof. Ook als je denkt dat iemand wel eens een helpende hand kan gebruiken, wijs ze dan op dit initiatief, en blijf dat herhalen bij die persoon. Door te blijven benadrukken dat deze hulpdienst er voor iedereen is, wordt de schroom om deze in te schakelen hopelijk steeds kleiner. Dit ook juist voor de mensen die digitaal niet goed onderlegd zijn.”
Waar kun jij hulp bij gebruiken?
Hulp nodig? Vertel het ons. Stuur een mailtje naar reactie@binding.nl of doe een briefje in de brievenbus bij de Schoof aan het Kerkelaantje 1 in Wervershoof met daarop je naam, telefoonnummer en je hulpvraag. Uiteraard mag je ook een vraag indienen voor iemand anders want niet iedereen durft om hulp te vragen. Wil je zelf helpen? Stuur ook even een berichtje.
Mieke de Beer-Koomen