Voor deze speciale gelegenheid had het orkest zich in gala gestoken en kwam op via het middenpad naar het podium. DML verzorgde beeld, geluid, licht én podium, wat het geheel een professioneel en feestelijk tintje gaf.
Het concert werd geopend met een prachtig concertnummer Jesus Christ Superstar onder leiding van Aad Kloos. Aad verving de vaste dirigent Theo Bleeker die helaas in de lappenmand lag. Het concert werd gepresenteerd door Peter Koomen. Hij begon met een uitleg naar het publiek dat een orkest echt niet zonder dirigent kan en dat dirigeren niet zo makkelijk is als het lijkt. Daarom liet hij het hele publiek staan en samen een 2/2, 3/4 en 4/4 maat slaan. Toen begon waar iedereen voor kwam: de Maestro-kandidaten! Op videoschermen kon het publiek zien hoe zij zich hadden voorbereid. Na een kort interview met de eerste kandidaat Richard de Beer, waarin Richard moest toegeven dat hij geen noten kon lezen, liet hij het orkest spatgelijk Het Dorp inzetten. Ondanks zijn bekentenis sloeg hij af en toe een bladzijde van de partituur om. Het slot was spectaculair door het afslaan van de voorlaatste noot, gevolgd door een pirouet en wederom een gelijke inzet van de slotnoot die overtuigend door Richard werd afgeslagen. Kortom, een mooi en goed gelukt optreden! De jury had toch een kritische noot op het tempo en beoordeelde met een 21,5 punt. De tweede kandidaat was Antoinet Zwan die haar nummer “The Young Verdie” opdroeg aan haar overleden oom Ton en het publiek vroeg zachtjes mee te zingen ter ondersteuning.
Het stuk klonk als een klok en Antoinet wist de twee lastige lange slotsloten toch op het juiste moment af te slaan. De jury was tevreden en beoordeelde met 22,4 punten.
Sandra van der Poel sloot voor de pauze af met de “Second Walz”. Ze hield het tempo strak vast en telde zachtjes 1-2-3, 1-2-3, wat op de videoschermen voor het publiek zichtbaar was. De jury miste dynamiek (variatie in sterkte) en het aangeven van solisten, maar verder knap gedaan voor dit moeilijke stuk: 22 punten. De drumband sloot voor de pauze af met een paar pittige slagwerknummers, strak uitgevoerd en alles uit het hoofd. Knap gedaan en een mooie afwisseling!
Na de pauze kwamen de snellere nummers. De jurytips werden ter harte genomen en Ghostbusters door Richard, Fame door Antoinet en Hit the road Jack door Sandra werden swingend gedirigeerd.
Lovende woorden voor alle drie de kandidaten. Heel knap van Richard om een ongelijke inzet meteen af te slaan en opnieuw te beginnen: 23,5 punt. Vooral Antoinet werd beloond met 26 punten voor het contact met het orkest, de dynamiek en de soepele bewegingen. Sandra had wat meer variatie mogen laten zien en kreeg 22 punten. En zo kwam de “gouden” baton in handen van Antoinet die daarmee Fame nog een keer mocht dirigeren. “Geweldige ervaring! Bedankt dat ik dit mocht doen!” aldus Antoinet.