Er staat een prachtig kunstwerk van keramiek in het atelier van Bets de Vries-Dekker. Drie op elkaar geplaatste bollen, bekleefd met kikkertjes, die omhoog klimmen naar een hand, die hen tegen houdt, symboliseren de problematiek van een bouwstop ter bescherming van deze soort in IJburg. Een prachtig gevormd eigen idee, dat u net als heel veel andere kunst kunt bewonderen op de open dagen van 5 en 6 september bij Bets aan de Talud 17.
Het is een fraaie imposante verzameling van eigen werk. In 1995 kreeg Bets de smaak te pakken: “Dertig jaar geleden tijdens een vakantie begon het eigenlijk. In La Borne bij een Franse kunstenaar, die zijn eigen kathedraal bouwde in zijn tuin, niet ver van de camping. Hij maakte van keramiek, flessen, tegels en borden, een kathedraal, sprookjesachtig mooi. We kwamen er een paar jaar achter elkaar. Uiteindelijk kochten we daar een mooi beeldje. Het stond al een paar jaar op de kast toen ik bedacht het ook maar eens te proberen.
Ik raakte bevangen, zelfs de schilderkunst raakte op de achtergrond. Het begin was best moeilijk. Ik begon met een schaaltje, dat na draaien en draaien steeds maar groter werd en volledig instortte. Zo begon de keramiek uit mijn handen. Het werd allengs beter en beter. Ik schafte steeds meer aan en later ook een eigen oven. Ja, en dan is het hek van de dam.”
En het werd inderdaad beter. In het atelier, in het prieeltje, in huis, overal staat prachtige keramiek. Flessen, schalen, beelden, beeldjes, bijzondere ideeën, een museum gelijk, met een aantal schilderijen van Bets. “Op een gegeven moment wil je de schaaltjes niet meer. Je wilt meer dan dat uitbeelden. Ik kreeg allerlei ideeën door dingen die ik zie of die ontstaan tijdens het draaien.”
Handvormen en draaien op de draaitafel. Daar voor moet je de klei walken, de lucht uit de klei kneden. De lucht moet er uit, omdat lucht in de enorme hitte van de oven meer uitzet dan de klei, het werk kan dan exploderen. Van het walken wordt de klei ook soepeler. Pas daarna kan de klei op de draaitafel, precies in het midden. Centreren is belangrijk, zodat je precies vanuit het hart kan beginnen. Dan pas krijg je een mooie vorm. In de oven wordt het gebakken. “Daarin kan ik biscuit bakken, zo noem je dat. Dat moet op de juiste temperatuur, die ik op 960 graden houd. Daarna wordt het kunstwerk geglazuurd en opnieuw gebakken op 1060 of 1250 graden. Ik gebruik ook wel metalen in de voorwerpen. Er zijn heel veel mogelijkheden. Ik leer ook nog steeds. Ik volg cursussen bij Frank Teunissen in Zuid-Frankrijk, in La Borne. Ik ben er pas nog een week geweest. Heerlijk, je hebt niets anders aan je hoofd dan alleen maar bezig zijn met klei en/of porselein. Zo word je van een pottenbakster een keramiste, ga je echte kunstwerken maken. Verbreden naar porselein vind ik mooi. Dat is een veel zachtere klei en geeft weer andere mogelijkheden. Die laatste week in Frankrijk, kreeg ik de mogelijkheid om me daarin te verdiepen. Het nadeel van porselein is dat het een veel duurdere hobby is. In oktober heb ik weer een draaiweek in La Borne.”
Bets geeft ook exposities. Op 7 en 8 november staat haar kunst in het voormalige gemeentehuis van Tuitjenhorn, Oostwal 2. Eerder exposeerde zij ook al eens in ons Oude Raadhuis. Twee keer per jaar houdt zij open huis, de eerstvolgende keer dus in september. “Ja, dan is iedereen van harte welkom. Het is altijd gezellig druk. Er is genoeg te zien en ik vertel over de kunst van keramiek.”
Maak kennis met deze kunstvorm. U zult nog versteld staan van al dat moois. Neem een kijkje in het atelier en probeer de talloze verschillende kleuren glazuur te tellen. U kunt ook keramiek kopen, zodat Bets haar kosten wat kan drukken. Een kunstwerk van Bets is voorzien van de letters bd met een rond haakje eronder, dan heeft u een échte. Krijgt u de smaak te pakken? Wilt u ook in de keramieken kunst? Dan kunt u bij Bets op les. Zie meer op haar website
www.atelierbd.nl.
Bets is er maar druk mee. De schilderkunst heeft zij niet helemaal verlaten. Elke woensdag doet zij dat bij ‘Kunst op zolder’ in Hoorn.
Gerard Bot